W klasie VII odbyła się wyjątkowa lekcja geografii poświęcona rodzajom gleb w Polsce. Uczniowie mieli okazję nie tylko poznać teoretyczne informacje o powstawaniu i występowaniu różnych typów gleb, ale także zastosować wiedzę w praktyce.
Siódmoklasiści musieli samodzielnie przygotować się do lekcji, wyszukując informacje o budowie profilu glebowego oraz gromadząc potrzebne materiały. Dzięki temu już od początku pracy mogli wykazać się wiedzą, zaangażowaniem i kreatywnością.
Po krótkim wprowadzeniu nauczyciela dotyczącym czynników glebotwórczych oraz charakterystyki gleb występujących w naszym kraju (m.in. gleb brunatnych czy bielicowych oraz czarnoziemów i rędzin), uczniowie przystąpili do pracy w dwuosobowych zespołach. Zadaniem każdej grupy było wykonanie własnego profilu glebowego – modelu przedstawiającego warstwy gleby od poziomu próchnicznego, aż po skałę macierzystą.
Tym razem uczniowie wykazali się wyjątkową pomysłowością – profile glebowe zostały wykonane z produktów spożywczych, takich jak kakao, mąka, kasza, ryż, cukier, płatki śniadaniowe czy galaretka. Dzięki temu powstały barwne i realistyczne modele, które w ciekawy sposób oddawały wygląd poszczególnych warstw glebowych.
Na zakończenie lekcji odbyła się mini-wystawa profili glebowych, podczas której każda grupa krótko omówiła swój model, wskazując jego najważniejsze cechy.
Zajęcia pokazały, że nauka geografii może być nie tylko pouczająca, ale też kreatywna i angażująca – a poznawanie rodzajów gleb może stać się doskonałą okazją do zabawy i twórczego eksperymentowania.
Patrycja Pryszcz
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ





