Regulamin zdalnego nauczania obowiązujący
w Szkole Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Zębowicach
(ostatnia aktualizacja 20.10.2020 r.)
- Zdalne nauczanie – informacje ogólne
- Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
- Zdalne nauczanie wprowadza się w szkole decyzją Premiera RP, Ministra Edukacji Narodowej lub Sanepidu za zgodą organu prowadzącego w sytuacji, w której dotychczas prowadzone zajęcia zostają zawieszone.
- O wprowadzeniu zdalnego nauczania Dyrektor szkoły informuje nauczycieli, rodziców, opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem e-dziennika Opolskiej e-Szkoły, strony internetowej szkoły oraz za pomocą mediów społecznościowych, powołując się na odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie.
- Wychowawca obowiązany jest sprawdzić, czy wszyscy rodzice oraz uczniowie oddziału mają dostęp do dziennika elektronicznego. W przypadku, kiedy takiego dostępu nie ma, wychowawca ma obowiązek pomóc w procesie logowania i odzyskiwania hasła.
- We współpracy z nauczycielami dyrektor ustala:
- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
- możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
- metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności, formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
- tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.
- Zadania nauczyciela
- Organizuje pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
- Planuje pracę na poszczególne lekcje, wpisując z wyprzedzeniem tematy i notatki oraz zadania do wykonania w e-dzienniku, w zakładce „Zadania domowe”.
- Lekcje zdalne powinny odbywać się zgodnie z obowiązującym planem zajęć .
- Jednostka lekcyjna powinna trwać 40 minut w przypadku przedmiotów: język polski, język angielski, język niemiecki, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, historia, WoS.
- Jednostka lekcyjna powinna trwać do 40 minut w przypadku edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć specjalistycznych.
- Pozostałe przedmioty: muzyka technika, plastyka, informatyka, religia, wychowanie fizyczne, język mniejszości narodowej, wychowanie do życia w rodzinie, edukacja dla bezpieczeństwa, godzina wychowawcza oraz doradztwo zawodowe do 30 minut.
- Zakres przekazywanych treści i zadań do wykonania jest dostosowany do możliwości psychofizycznych i technicznych uczniów.
- Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
- Wychowawcy klas są zobowiązani do przeprowadzenia zajęć nt. bezpiecznej nauki w Internecie (w ramach kształcenia na odległość).
- Prowadzona korespondencja z uczniami stanowi część dokumentacji przebiegu nauczania.
- Zaleca się tylko jeden kanał komunikacji z uczniami i rodzicami za pomocą e-dziennika Opolskiej e-Szkoły oraz poprzez powiązaną z nią pocztą służbową. Jednak w przypadku braku uzyskania kontaktu dopuszcza się inny sposób komunikacji za zgoda dyrektora szkoły.
- Prowadzenie zajęć
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:
- dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://epodreczniki.pl/, pl/zdalnelekcje ,
- stronach: Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (https://cke.gov.pl/), Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (np. https://oke.wroc.pl/), Kuratoriów Oświaty (np. https://www.kuratorium.opole.pl/),
- materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji publicznej i radiofonii (np. e-szkoła na vod.tvp.pl),
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela (np. wydawnictwa i portale edukacyjne np. Eduelo);
- mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela (po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły).
- Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
- zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;pl/zdalnelekcje
- dziennik elektroniczny;
- komunikację poprzez służbową pocztę elektroniczną;
- lekcje online za pomocą platformy MS Teams,
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, z których uczeń korzysta w szkole;
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;
- wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;
- „okienko” w szkole do odbioru prac uczniów itp.;
- dostarczanie wydrukowanych materiałów do ucznia (np. tradycyjną pocztą);
- inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.
- O wyborze sposobu prowadzenia zajęć w ramach nauczania zdalnego decyduje nauczyciel, uwzględniając specyfikę nauczanego przedmiotu, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz możliwości techniczne wszystkich uczestników tego procesu.
- Jeżeli uczniowie nie posiadają dostępu do odpowiedniego sprzętu komputerowego lub Internetu umożliwiającego płynne kształcenie na odległość w sieci może odbywać się ono za pomocą tradycyjnej korespondencji pocztowej na wniosek rodzica/opiekuna (wychowawca, nauczyciele przesyłają drogą elektroniczną materiały do szkoły, następnie są one wysyłane pocztą na adres domowy ucznia lub odbierane przez rodziców).
- Platformy edukacyjne, z których korzystają nauczyciele w czasie zdalnego nauczania, powinny zawierać treści gwarantujące realizację podstawy programowej.
- Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tematów na bieżąco zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć, stosując różnorodne formy pracy.
- Nauczyciele mogą dokonać modyfikacji w rozkładach materiału danego przedmiotu, tak, aby umożliwił on realizację podstawy programowej.
- Planując zajęcia lekcyjne nauczyciel musi pamiętać o dostosowaniu zadań dla uczniów z SPE.
- Ocenianie i klasyfikowanie
- Udostępniając uczniom zadania do pracy zdalnej, nauczyciel może zadecydować o ich ocenie (zgodnie z WZO) informując o tym wcześniej uczniów oraz rodziców. Oceny wpisujemy do dziennika elektronicznego wraz z niezbędnym komentarzem.
- Nauczyciele w sposób bezpieczny i zgodny z RODO archiwizują odebrane prace uczniowskie na bezpiecznych nośnikach pamięci, np. zaszyfrowane pen-drive’y. zaszyfrowane foldery.
- Wystawiając ocenę śródroczną/roczną należy brać pod uwagę Statut Szkoły, dotychczasową pracę ucznia na danej lekcji, jak również specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.
- Ocenę śródroczną/roczną zachowania wystawia wychowawca klasy. Opiera się on na zasadach ujętych w Statucie Szkoły, jak również na własnych obserwacjach zachowania ucznia. Także tutaj należy brać pod uwagę specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.
- Dokumentowanie realizacji zajęć
- Raz w tygodniu (piątek) nauczyciel jest obowiązany przesyłać do dyrektora szkoły sprawozdanie z realizacji zdalnego nauczania za poprzedni tydzień (zał. nr 1 do Regulaminu).
- Korespondencja z uczniami oraz rodzicami (opiekunami) stanowi część dokumentacji procesu nauczania, dlatego powinna być prowadzona za pośrednictwem e-dziennika.
- Kontrola uczestnictwa ucznia w zajęciach
- Każdy nauczyciel ma obowiązek kontrolowania czy uczeń bierze udział w nauczaniu zdalnym. Obecność lub jej brak należy odnotować w e-dzienniku.
- Jeśli uczeń nie uczestniczy w e-lekcjach, nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie rodziców, jeśli to nie poskutkuje wychowawcę klasy, a ten pedagoga.
- Wychowawca podejmuje próbę kontaktu z rodzicami ucznia, co odnotowuje w dzienniku elektronicznym w zakładce „Kontakty z rodzicami”.
- O nieudanej próbie kontaktu z rodzicami wychowawca klasy informuje dyrektora lub wicedyrektora, który powiadamia o tym fakcie organ prowadzący.
- W przypadku, kiedy choroba ucznia uniemożliwia mu naukę, rodzice informują o tym fakcie wychowawcę klasy, a ten nauczycieli. Po skończonej chorobie uczeń uczestniczy w zajęciach i w miarę możliwości realizuje zaległy materiał.