Do zadań szkoły należy rozwiajnie umiejętności koniecznych do uzyskania kompetencji kluczowych. Parlament Europejski zdefiniował kompetencje, jako „połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji”. W praktyce polega to na umiejętnym stosowaniu posiadanej wiedzy przy wykorzystaniu umiejętności i zdolności.
Do kompetencji kluczowych należy m.in. porozumiewanie się w języku ojczystym, w językach obcych oraz kompetencje naukowe (odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody).
Piątoklasiści na lekcji języka mniejszości narodowej rozwijali nie tylko kompetencje językowe, ale również eksperymentowali z wodą, by lepiej zrozumieć zasady rządzące naturą.
"Experimentieren mit Deutsch" to projekt Instytutu Goethego obejmujący 15 modułów (np. woda, ciało człowieka, powietrze, czas). Uczniowie dokonują obserwacji i wykonują doświadczenia, które wyjaśniają i przybliżają zjawiska otaczającego ich świata. Do dyspozycji mają karty pracy ze słownictwem oraz wskazówkami do przeprowadzenia eksperymentów.