PSP Zębowice

Kwarantanna narodowa trwa i wszystkim trudno wytrzymać stan przedłużającej się izolacji. Szczególnie dotkliwie dotyka ona dzieci i coraz bardziej obawiamy się o ich stan psychiczny.  Temat trudnych emocjonalnych stanów, w tym lęku, a wreszcie i depresji u dzieci starszych i młodszych,  to bardzo złożona sprawa. Ma ona wiele aspektów, które należałoby wziąć od uwagę i zrozumieć. Trudno ten temat ująć w kilku prostych punktach, a tym bardziej kilku wskazówkach co robić. Myślę jednak, że ważne jest, by sobie z tego tematu w ogóle zdawać sprawę, mieć na niego poważny wzgląd w patrzeniu na nasze dzieci i ocenie ich zachowań w tym szczególnym okresie.

            Obecna sytuacja rodzi szereg trudnych emocji i psychicznych obciążeń dla wszystkich, zarówno dorosłych, a co dopiero dzieci.  Obciążenia te same w sobie mogą być źródłem załamania zdolności psychicznego radzenia sobie z rzeczywistością, ale nie muszą. Należy brać zawsze pod uwagę fakt, że lęk, przygnębienie, ale i złość, bunt w tak nowej, nieznanej, przedłużającej się sytuacji to reakcje  zupełnie normalne i służą adaptacji. Odzwierciedlają też kolejne etapy procesu przystosowywania się, i często sprzyjają też paradoksalnie kreatywnym rozwiązaniom. Przy właściwym wsparciu najbliższych w rozumieniu tego, co się dzieje (oczywiście w sposób odpowiedni do wieku dziecka) i poczuciu naturalnego oparcia w rodzinie (zakładając zdrowe silne więzi rodzinne) dzieci dość naturalnie będą przechodziły ten proces, wszak rozwojowa elastyczność ich struktur psychicznych jest czasem wręcz zadziwiająca.

            Należy zdawać sobie sprawę, że na przykład późne dzieciństwo, czy czas dojrzewania jest okresem życia, który sam w sobie rozwojowo zakłada duży udział silnych trudnych emocji i zwiększonych tendencji depresyjnych, które wpisane są w cały szereg zmian rozwojowych. Duże wahania hormonalne, nowe wyzwania rówieśnicze, dojrzewanie seksualne, przebudowywanie więzi rodzinnych, utrata dawnych wyobrażeń sobie, o świecie i wiele wiele innych spraw,  nasilają u młodzieży tzw. depresyjność w sposób naturalny dla tego okresu.  Warto zdawać sobie z tego sprawę by nie przeceniać wszystkich trudnych stanów emocjonalnych dziecka,  jednak musimy  pamiętać, że u wielu dzieciaków obecna sytuacja epidemii nakłada się na obecny już od dłuższego czasu kryzys psychiczny, wynikający z naturalnych rozwojowych przemian lub innych ważnych spraw np. problemów w nauce, słabych więzi i trudności w rodzinie, choroby, żałoby, trudności w relacjach rówieśniczych itd. Można sobie więc wyobrazić, że gdy do takiego wysokiego poziomu wyjściowego trudnych emocji u dziecka dołożymy stres wynikający z epidemii i kwarantanny, może spowodować to w sumie bardzo silne przeciążenie emocjonalne i nerwowe u wielu dzieci. Wynika to chociażby z czystej fizjologii. Pamiętajmy, że niedojrzały jeszcze układ nerwowy naszego dziecka codziennie mierzy się z obciążeniem, które albo da radę jakoś przetworzyć i rozładować, czy też osiągnie ono takie rozmiary, że system już go nie przetworzy. Wiemy doskonale jak my czujemy się przeciążeni obowiązkami, jak często nie dajemy sobie nerwowo z nimi rady, a wiadomo, że mechanizmy zaradcze i obronne dziecka są niewspółmiernie mniej dojrzałe i wydolne.

            Możemy sobie wyobrazić, że każdego dnia w naszych dzieciach zapełnia się pewien metaforyczny pojemnik, w którym gromadzą się obciążenia. Ma on określoną, bardzo niewielką pojemność, a  jakaś część tego pojemnika już wyjściowo jest zapełniona nawet pomimo epidemii. Każdego dnia natomiast dopełnia się on z wieloma nowymi porcjami pobudzenia nerwowego.  Wymieńmy tu trudny kontakt z rodziną, wynikający z tak nienaturalnej nadmiernej bliskości codziennej, brak przestrzeni osobistej, złe samopoczucie fizyczne, narastający lęk, obawy i przygnębiające wyobrażenia, każda niezrozumiała e-lekcja, lub zbyt liczne, czy za trudne zadania szkolne odczytane z maila, obserwacja różnych, w tym bardzo nerwowych reakcji dorosłych, słuchanie i oglądanie kolejnych informacji związanych z rozszerzaniem się epidemii, śmiertelnością, czasem problemy ze snem itp. to kolejne „dolewki” do owego pojemnika. A potencjalnych możliwości jest przecież dużo więcej. Nie wspomną już tutaj o przemocy czy uzależnieniu w rodzinie, bo to tematy na odrębne rozważania. Cały czas gromadzone jest napięcie w dziecku, układ nerwowy kumuluje pobudzenie. Ograniczone są naturalne możliwości rozładowywania tych napięć, jak kontakt z kolegami, ruch na świeżym powietrzu, wyjście na plac zabaw, do kina, do lasu, czy gdziekolwiek, i zdystansowanie się choć na chwilę od przytłaczających problemów.  Napięć jest czasami tak dużo, że układ nerwowy dziecka przestaje sobie z nimi radzić, pojemnik się przepełnia.

            Takie przepełnianie możemy też obserwować w cyklu dobowym. Po obudzeniu się i przez pierwsze kilka godzin dnia jest jeszcze zupełnie dobrze, a pod koniec dnia, po wielu godzinach spędzonych przed komputerem/tabletem/smartfonem (dla wielu dzieci to zupełnie nowy stan przeciążenie percepcyjnego) po nasłuchaniu się setek przygnębiających informacji, system psychiczny dziecka pod koniec dnia jest już poważnie przeciążony, a kolejny dzień nie wnosi nic nowego. Ten brak perspektywy, niemożność odpowiedzenia dziecku na pytanie „ile jeszcze?” może być dla niego najbardziej destrukcyjnym i lękorodnym czynnikiem.

            O tym, że dziecko przeżywa nasilony lęk, jest na granicy depresji,  lub po prostu chwilowo nie unosi obciążenia psychicznego, często nie powie nam ono wprost.  Zawsze jednak będzie dawało sygnały zmianami zachowań i reagowania oraz szeregiem innych objawów, które bywają różnorodne i często mylnie interpretowane. Mogą to być rozdrażnienie,  chwiejność nastroju, płaczliwość, wybuchowość, agresja, apatia, bierność, znudzenie, izolowanie się, niedostępność, ignorowanie i „olewanie” wszystkiego, obojętność, zamrożenie i chłód emocjonalny, ale może być też roztargnienie, nakręcenie emocjonalne, brak zahamowań, „głupawka” itd. Mogą pojawiać się dolegliwości fizyczne: bóle brzucha, głowy, kręgosłupa, problemy gastryczne, trudności z zasypianiem albo nadmierna senność w ciągu dnia itd . Istnieje ryzyko, że część z tych sygnałów będziemy interpretowali jako problemy z dyscypliną, lenistwo, ignorancję i będziemy na nie odruchowo reagowali przysłowiowym „dociskaniem śruby wychowawczej”, co może niechcący  nakręcać dodatkowo spiralę napięć i wzajemnej niechęci w rodzinie. 

            Absolutnie nie chcę przekonywać że wszystkie dzieci będą miały trudności emocjonalne w tym okresie lub zagraża im depresja. Wiele z nich doskonale poradzi sobie z tymi wyzwaniami i nie będzie przejawiało niepokojących symptomów. Niektóre, na przykład te z problemami w odnalezieniu się w grupie rówieśników i przerażone harmidrem na szkolnych korytarzach, te stęsknione codziennej obecności rodziców w domu, mogą przez jakiś czas odczuwać wręcz ulgę. Mogą też przeplatać się okresy lepszego i gorszego funkcjonowania dziecka. Nie mniej z możliwych zagrożeń zawsze trzeba zdawać sobie sprawę.

            Jako rodzicom nie pozostaje nam nic innego jak rozumieć te stany i znaleźć pewne sposoby, by metaforyczny „pojemnik” na obciążenia naszego dziecka mógł w ciągu dnia na bieżąco choć trochę się opróżniać, by poziom napięć obniżał się do bezpiecznego dla dziecka, ale i przez to dla nas samych. Jak możemy to robić ? Opiszę w kolejnej części.

 

Katarzyna Sawicka – psycholog, psychoterapeuta

Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Oleśnie

Klasa Ia >>> ZOBACZ

Klasa Ib >>> ZOBACZ

Klasa IIa >>> ZOBACZ

Klasa IIb >>> ZOBACZ

Klasa III >>> ZOBACZ

Klasa IV >>> ZOBACZ

Klasa Va >>> ZOBACZ

Klasa Vb >>> ZOBACZ

Klasa VI >>> ZOBACZ

Klasa VII >>> ZOBACZ

Klasa VIII >>> ZOBACZ

Klasa I a >>> ZOBACZ

Klasa I b >>> ZOBACZ

Klasa II a >>> ZOBACZ

Klasa II B >>> ZOBACZ

Klasa III  >>> ZOBACZ

Klasa IV  >>> ZOBACZ

Klasa Va  >>> ZOBACZ

Klasa Vb  >>> ZOBACZ

Klasa VI >>> ZOBACZ

Klasa VII >>> ZOBACZ

Klasa VIII >>> ZOBACZ

Sposób na nudę

Wiesz, że nuda jest potrzebna? Dzięki nudzie człowiek uczy się w spokoju czekać na coś nieznanego, co nie wiadomo kiedy przyjdzie i nie wiadomo czym będzie.

Z drugiej strony nuda jest doskonałym treningiem w swobodnym “uwalnianiu” uwagi. Gdyby nie nuda, człowiek nigdy nie pojąłby własnej kreatywności :)

Dlatego, trochę na przekór, namawiam Cię do ponudzenia się. Ale wiesz, bez przesady. Tylko trochę. Bo potem wypadałoby sięgnąć po coś zupełnie nowego. Żeby się rozwinąć, żeby mieć nową opowieść dla znajomych, żeby poczuć, że to był dobrze spędzony czas.

 

  1. Posprzątaj 😊 ale nie tylko swój pokój…
  2. Ułóż wszystkie książki / ubrania / kubki. Niepoważna porada ode mnie? Zrób to np. kolorami. A wiesz jak to super się prezentuje potem? No magia! :)
  3. Przygotuj prezent. Pomyśl o kimś bliskim i skompletuj dla tej osoby przyjemny, poprawiający humor prezent. A potem go daj, zupełnie bez okazji, tak po prostu, w ramach spotkania się na plotki OCZYWIŚCIE JAK JUŻ BĘDZIE WOLNO SIĘ SPOTKAĆ! Dodatkowe punkty za przygotowanie podarunku tak, by zawierał jak najmniej kupowanych przedmiotów.
  4. Zrób zdjęcia. Weź telefon i przejdź się po mieszkaniu, po podwórku. Zobacz jak dzisiaj pięknie wygląda twoja mama, twoja siostra a może zrobisz sobie ciekawe zdjęcie😊
  5. Poczytaj książki (tutaj warto skorzystać z pomysłów waszej bibliotekarki😉)
  6. Zadzwoń do dawnego znajomego. Masz do niego numer.
  7. Ogarnij priorytety. Weź kartkę papieru i poświęć całe popołudnie na myślenie o swojej przyszłości. Co Cię powstrzymuje? Co możesz zrobić w nadchodzącym miesiącu, co radykalnie poprawi Twoją jakość życia?
  8. Upiecz ciasto lub przygotuj śniadanie, obiad czy kolację- sam, wspólnie z rodzeństwem, z rodzicami.
  9. Zagraj w planszówkę z rodzeństwem,  z rodzicami. Niech każde z Was wcieli się w dwóch graczy i próbuje odgrywać charaktery swoich postaci. Zalety są dwie. Po pierwsze, będziecie mogli pograć w więcej tytułów (gry planszowe dla czterech osób z reguły są średnie, gdy gra się wewnątrz pary). A po drugie – hej – darmowa zabawa w teatr.
  10. Zrób listę. Czegoś, co Cię męczy. Czegoś, o czym marzysz. Listy porządkują i oczyszczają głowę.

 

 

 

 A dla chętnych:

KONKURS PROFILAKTYCZNY: „Najlepsze pomysły na spędzanie czasu wolnego” .

Pomysły/prace należy udokumentować poprzez:

Zdjęcie, film, opis lub praca plastyczna (materiały będą zbierane gdy wrócimy do szkoły)  – ogłoszenie wyników odbędzie się po powrocie do szkoły.

Pozdrawiam serdecznie pedagog szkolny - Agnieszka Chrzęstek

Drodzy Uczniowie!

      Powiem szczerze, że stęskniłam się już za moimi Czytelnikami. Wierzę, że i Wy chętnie wrócilibyście do szkoły. Jako nauczycielkę- bibliotekarkę martwi mnie, że w tych trudnych dniach nie mogę z Wami porozmawiać i to nie tylko o literaturze…, a wszystkie książki kurzą się na półkach naszej biblioteki.

      Mam nadzieję, że „odkurzymy” książki jak najszybciej, a tymczasem postaram się Wam dostarczać „strawy duchowej”, jaką niewątpliwie jest literatura. Na sam początek zachęcam Was do zapoznania się z bogatą ofertą internetu. Podam Wam kilka linków, na które warto zajrzeć. Tam możecie znaleźć interesującą Was literaturę, filmy, spektakle czy koncerty. Będę się też starała podawać Wam propozycje książek, które warto przeczytać.

  • Biblioteka Internetowa Wolne Lektury – zapewnia dostęp do książek zarówno w wersji online, jak i w formie audiobooków. Nie trzeba się logować.

           https://wolnelektury.pl/   

  • Polona – polska biblioteka cyfrowa, w której udostępniane są zdigitalizowane książki, czasopisma, grafiki, mapy, muzykalia, druki ulotne oraz rękopisy pochodzące ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz instytucji współpracujących.

           https://polona.pl

  • Ninateka – platforma internetowa, na której udostępniane są zasoby Narodowego Instytutu Audiowizualnego. W jej zasobach znajduje się ponad sześć tysięcy filmów, spektakli, koncertów, słuchowisk i programów publicystycznych, dostępnych legalnie i bezpłatnie.

           https://ninateka.pl 

  • Empik Premium – bezpłatny 60-dniowy dostęp do ebook'ów i audiobook'ów.

           https://www.empik.com/czas-w-domu 

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt pocztą e-mail (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Jestem do Waszej dyspozycji, służę radą i pomocą.

 Wasza pani bibliotekarka

  Ewelina Pokorska

Klasa Ia >>> ZOBACZ

Klasa IB >>> ZOBACZ

Klasa IIa >>> ZOBACZ

Klasa IIb >>> ZOBACZ

Klasa III >>> ZOBACZ

Klasa IV >>> ZOBACZ

Klasa Va >>> ZOBACZ

Klasa Vb >>> ZOBACZ

Klasa VI >>> ZOBACZ

Klasa VII >>> ZOBACZ

Klasa VIII >>> ZOBACZ

Witajcie i zaglądajcie - w czasie nudy i wtedy, kiedy rozpiera Was energia! Bawmy się i przeżywajmy razem!

Kliknij >>>   https://padlet.com/dudkiewiczmarzena131/fcjg650d33mf 

 

Ważne informacje dla rodziców i uczniów

1. Nauczanie i informacje dotyczące lekcji będą przekazywane do uczniów za pomocą strony internetowej szkoły www.zgszebowice.pl oraz za pomocą poczty elektronicznej.

2. Sprawdzanie wiedzy uczniów oraz ocenianie będzie się odbywało również za pomocą poczty elektronicznej. Oceny będą wpisywane do e-dziennika.

3. Konsultacje uczniów z nauczycielami odbywać się będą zgodnie z planem uczniowskim poprzez skrzynki elektroniczne w godzinach od 9.00 do 12.00.

4. Konsultacje z rodzicami odbywać się będą za pomocą e-dziennika lub za pomocą poczty elektronicznej w dniu, w którym nauczyciel ma lekcje zgodnie z planem uczniów od 17.00 do 18.00 – adresy poczty służbowej dostępne na stronie internetowej szkoły oraz w harmonogramie nauczania zdalnego.

5. Wychowawcy pozostają w stałym kontakcie telefonicznym bądź elektronicznym z rodzicami i uczniami.

 

Harmonogram dla klasy Ia >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy Ib >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy IIa >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy IIb >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy III >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy IV >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy Va >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy Vb >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy VI >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy VII >>> ZOBACZ

Harmonogram dla klasy VIII >>> ZOBACZ

 

W związku z epidemią koronawirusa oraz ogłoszeniem w całym kraju stanu epidemicznego szkoła zostaje zamknięta.
Przechodzi w tryb pracy wewnętrznej.
Wszelkie sprawy prosimy załatwiać za pośrednictwem maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. korespondencyjnie lub telefonicznie (77) 421 63 39
Przy drzwiach wejściowych wyznaczono strefę buforową i umieszczona została skrzynka na Państwa pisma i korespondencję, aby tym samym zminimalizować kontakt osobisty  i zadbać o zdrowie całego społeczeństwa.

 

Szkoła promująca zdrowie Owoce i warzywa w szkole Program Mleko w Szkole Kierunek Muzeum MULTI Sport Centrum Edukacji Obywatelskiej Szkoła Odkrywców Talentów Mistrzowie Matlandii Poczytajmy
© 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Zębowicach. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki cookies?

Cookies to niewielkie pliki, które są zapisywane na naszych komputerach podczas odwiedzania stron www. Dzięki nim serwisy internetowe mogą np. zapamiętać nasze preferencje i ustawienia, umożliwić logowanie, pamiętać historię zakupów czy miasto, w którym najczęściej sprawdzamy pogodę, a nawet dobierać treść docierających do nas artykułów i reklam zgodnie z naszymi preferencjami. Trzeba przy tym zaznaczyć, że pliki cookies nie są szkodliwe dla naszego komputera ani zawartych na jego dyskach danych. 

Czy da się zlikwidować lub wyłączyć pliki cookies?

Plików cookies, zwanych "ciasteczkami" nie można zlikwidować, ale Użytkownik sieci może nie zgodzić się na ich zapisywanie na swoim komputerze. Aby to zrobić, należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Trzeba się jednak liczyć z tym, że po ich wyłączeniu niektóre funkcje stron mogą nie działać prawidłowo.

Jak wyłączyć pliki cookies?

Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej) np.:

Do czego nasza strona wykorzystuje pliki cookies?

Używamy plików cookies do:

  1. zarejestrowania sesji użytkownika (logowanie na stronę internetową) oraz jej utrzymania po wylogowaniu,
  2. tworzenia statystyk, które pozwalają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze strony internetowej, co umożliwia jej ciągłe ulepszanie,
  3. dostosowania zawartości strony internetowej serwisu do preferencji użytkownika.

Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies zapisywały się na Twoim komputerze, zmień ustawienia dotyczące tych plików w swojej przeglądarce.