PSP Zębowice

10 kwietnia 2025r. gościliśmy w naszej szkole panią Kingę Smoleń z opolskiej delegatury IPN, która spotkała się z uczniami klas VII i VIII, by zapoznać ich z projektem „Drużyna Inki”.

Cele projektu zakładają upamiętnienie postaci Danuty Siedzikówny – sanitariuszki Armii Krajowej, bohaterki podziemia antykomunistycznego oraz promowanie patriotyzmu i cnót obywatelskich wśród młodzieży. Pomysł ten połączono z praktyczną nauką udzielania pierwszej pomocy, co ma prowadzić do rozwijania odpowiedzialności, gotowości do niesienia pomocy oraz umiejętności ratowniczych – zgodnie z wartościami, które wyznawała Inka.

Projekcja filmu przybliżającego postać Danuty Siedzikówny oraz obrazowe przykłady różnych zachowań  młodzieży,  zarówno w realnym życiu jak i w świecie wirtualnym, pomogły zrozumieć zebranym, czym jest etyczne zachowanie i szacunek wobec drugiego człowieka. Praktyczna nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie poszerzyła umiejętności uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Prezentowanie właściwych postaw obywatelskich, okazywanie szacunku bohaterom, właściwe zachowanie w miejscach pamięci narodowej i różnych sytuacjach codziennych to  przejawy naszego patriotyzmu.

Barbara Puchała

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

Ostatnie kilka lekcji przyrody w naszej szkole okazały się niezwykle kreatywne i edukacyjne. Uczniowie mieli okazję zgłębić tajniki funkcjonowania ludzkiego ciała, tworząc modele czterech kluczowych układów: oddechowego, krwionośnego, pokarmowego oraz ruchu.

Uczniowie klas czwartych  z entuzjazmem przystąpili do zadania, wykorzystując różnorodne materiały, takie jak karton, słomki, balony i plastelinę.

W trakcie tworzenia modeli układu oddechowego uczniowie mogli zobaczyć, jak powietrze przemieszcza się przez drogi oddechowe, a w przypadku układu krwionośnego – jak krew krąży w organizmie. Model układu pokarmowego pokazał proces trawienia, a układ ruchu uwidocznił, jak mięśnie i kości współpracują, aby umożliwić nam poruszanie się.

Ta interaktywna forma nauki okazała się nie tylko pouczająca, ale także niezwykle angażująca. Uczniowie z uśmiechem na twarzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami, a wspólna praca nad modelami zacieśniła więzi między nimi. Lekcje przyrody, dzięki kreatywnemu podejściu, stały się nie tylko okazją do zdobycia wiedzy, ale także do rozwijania umiejętności współpracy i myślenia krytycznego.

Patrycja Pryszcz

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

Lekcja geografii poświęcona odnawialnym źródłom energii to doskonała okazja do zrozumienia, jak wykorzystanie naturalnych zasobów może przyczynić się do ochrony środowiska. W trakcie ostatnich zajęć uczniowie klasy siódmej mieli możliwość zapoznania się z rodzajami energii odnawialnej, m.in. z energią wiatrową i słoneczną.

Podczas lekcji wykorzystano modele energetyczne, które ilustrowały działanie turbin wiatrowych oraz paneli słonecznych. Modele te, podarowane przez Urząd Gminy Zębowice, pozwoliły uczniom na praktyczne zrozumienie, jak te technologie funkcjonują i jakie korzyści niosą dla naszej planety. Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak energia wiatrowa jest przekształcana w energię elektryczną, a także jak panele słoneczne zamieniają światło słoneczne w energię.

Dzięki tym interaktywnym pomocom dydaktycznym, uczniowie nie tylko zdobyli wiedzę teoretyczną, ale także mogli w praktyce zobaczyć, jak odnawialne źródła energii mogą być wykorzystywane w codziennym życiu. Lekcja wzbudziła duże zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, którzy z entuzjazmem dzielili się swoimi pomysłami na wykorzystanie energii odnawialnej w przyszłości. To ważny krok w kierunku budowania świadomości ekologicznej wśród młodego pokolenia.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować Urzędowi Gminy Zębowice za podarowanie interaktywnych modeli edukacyjnych. Te cenne materiały edukacyjne nie tylko wzbogacają naszą pracownię przyrodniczą, ale również inspirują uczniów do zgłębiania tematyki odnawialnych źródeł energii. Dzięki wsparciu Urzędu Gminy, mamy możliwość kształcenia świadomych ekologicznie obywateli.  Jeszcze raz dziękujemy za to cenne wsparcie, które z pewnością przyniesie długoterminowe korzyści dla naszej społeczności.

Patrycja Pryszcz

 

   

 

1 kwietnia uczniowie klasy 2a odwiedzili Gminną Bibliotekę Publiczną, gdzie wzięli udział w ciekawych zajęciach pt. „Co rusałki robią wiosną?”.

Podczas spotkania dzieci miały okazję wysłuchać książki „Bardzo głodna gąsienica”, obejrzeć edukacyjne filmiki o rozwoju i rodzajach motyli, a także aktywnie poszukiwać ilustracji wśród bibliotecznych zbiorów. Na zakończenie każdy uczeń wykonał własnego, kolorowego motyla w ramach pracy plastycznej.

Dziękujemy Gminnej Bibliotece Publicznej za inspirującą lekcję i gościnność!

Daria Supel

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

2 kwietnia to ważna data w kalendarzu dla osób ze spektrum autyzmu i ich bliskich.

Statystyki wskazują, że w Polsce jest około 30 tyś. osób, w tym 20 tyś. dzieci. Wraz z rodzinami daje to grupę blisko 100 tyś. osób.

Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej i propagowania wiedzy na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski. To ukłon w kierunku osób dotkniętych autyzmem i ich rodzin.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to dobra okazja do pokazania naszej życzliwości, otwartości i tolerancji wobec drugiego człowieka. Wspólnie możemy zwiększyć społeczną integrację osób z autyzmem, wspierać ich w dążeniu do samodzielności, przełamywać izolację i krzywdzące stereotypy.

Agnieszka Chrzęstek

 

Tego dnia dzieci przyszły do szkoły ubrane w wiosenne kolory i tematyczne akcenty. Rozpoczęliśmy od energetycznej zumby – uczniowie tańczyli na świeżym powietrzu do radosnych piosenek. Następnie wspólnie zaśpiewali wiosenne utwory.

Po części muzycznej wyruszyliśmy z gaikiem na spacer po ulicach wsi, ogłaszając nadejście wiosny. W trakcie przemarszu dzieci śpiewały, słuchały wiosennych melodii oraz uważnie obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie.

Po powrocie do szkoły uczniowie mieli okazję wykazać się kreatywnością – malowali wiosenny krajobraz na folii, tworząc barwne i radosne dzieła.

Tego dnia obchodziliśmy również Światowy Dzień Zespołu Downa. Uczniowie pamiętali o założeniu kolorowych skarpetek nie do pary, okazując w ten sposób solidarność i wsparcie dla osób z Zespołem Downa.

To był dzień pełen ruchu, muzyki i radości, który na długo pozostanie w naszej pamięci!

Daria Supel

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

 

W środę 12 marca 2025r. gościliśmy aktora Bartłomieja Adacha z Teatru „Kurtyna” w Gdyni. Najmłodsze klasy uczestniczyły w spektaklu „Mruczek”, który poruszał nie tylko zagadnienia związane z przyjaźnią i współpracą, ale także uczył odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz szacunku dla różnorodności i potrzeb innych istot.
Dla starszych uczniów przygotowano spektakl pt. „Smart Home”, który koncentrował się na weryfikacji potencjalnych zagrożeń płynących z Internetu, szczególnie w kontekście wpływu zaawansowanej sztucznej inteligencji na życie jednostki. Spektakl adresowany był do uczniów klas IV–VI.
Uczniowie klas VII i VIII uczestniczyli w wyjątkowym przedstawieniu teatralnym pt. „Jak ja na to patrzę”. Ważnym przesłaniem była troska o unikanie wykluczenia i krzywdzenia drugiego człowieka oraz zachęta do czujności, by nie pozostawać obojętnym wobec „niemego krzyku”.
Po spektaklach uczniowie wzięli udział w warsztatach profilaktycznych, które pozwoliły na pogłębienie zrozumienia tematów poruszanych w przedstawieniach, wspierając rozwój wartości społecznych i empatii.
Środki finansowe na działania profilaktyczne w naszej szkole zostały pozyskane z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy Urzędzie Gminy Zębowice.

Agnieszka Chrzęstek

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

W naszej placówce realizujemy program Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej – to inicjatywa wspierająca profilaktykę uniwersalną oraz promocję zdrowia emocjonalnego wśród dzieci. Program realizujemy w kl. 3a i b, 4a oraz 6. Realizację programu rozpoczęliśmy od stworzenia Apteczki Skarbów – wyjątkowego pudełka, w którym gromadzimy wszystko, co pomaga nam leczyć „rany duszy”. Wspólnie zastanawialiśmy się, jakie wartości i umiejętności są nam potrzebne, by czuć się dobrze i pokonywać trudności. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi przemyśleniami i wypełnili apteczkę dobrymi słowami, pozytywnymi myślami oraz sposobami na poprawę nastroju oraz przedmiotami, które o tym im przypominają.

💡 Jak pomagać sobie i innym w trudnych chwilach?
Tak jak w przypadku skaleczenia sięgamy po apteczkę medyczną, tak samo możemy nauczyć się dbać o nasze emocje i radzić sobie z przeciwnościami. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się, co jest ważne dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Tworzą również własne „Apteczki” wypełnione wartościami i narzędziami do lepszego radzenia sobie z emocjami.

📌 Co będziemy omawiać na zajęciach?
Program skierowany jest do dzieci w wieku 8-12 lat, a jego główne zagadnienia to:
Optymizm – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
Przyjaźń – okazuj miłość i wsparcie!
Wytrwałość – sukces to bieg na długi dystans!
Życzliwość – próbuj zrozumieć innych!
Marzenia – wyznaczaj cele i podążaj za nimi!
Zdrowie fizyczne – ruch poprawia samopoczucie!
Wdzięczność – ciesz się tym, co masz!
Szczerość – proste życie to szczęśliwe życie!
Kreatywność – rozwijaj swoje talenty!

💛 Po co nam Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej?
Celem programu jest wzmacnianie w dzieciach wiary w siebie, odporności psychicznej oraz umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Opierając się na psychologii pozytywnej Martina E. P. Seligmana, uczymy dzieci, że optymizmu można się nauczyć, a pozytywne myślenie może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.

Joanna Kowolik

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

Z okazji Dnia Kobiet wszystkim Paniom,
składamy najserdeczniejsze życzenia

zdrowia, szczęścia, pomyślności i nieustającej pogody ducha.
Niech każdy Wasz dzień będzie wypełniony radością i miłością.
Życzymy Wam, abyście zawsze czuły się piękne, kochane i doceniane.

 

życzy Samorząd Uczniowski

Szkoła promująca zdrowie Owoce i warzywa w szkole Program Mleko w Szkole Kierunek Muzeum MULTI Sport Centrum Edukacji Obywatelskiej Szkoła Odkrywców Talentów Mistrzowie Matlandii Poczytajmy
© 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Zębowicach. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki cookies?

Cookies to niewielkie pliki, które są zapisywane na naszych komputerach podczas odwiedzania stron www. Dzięki nim serwisy internetowe mogą np. zapamiętać nasze preferencje i ustawienia, umożliwić logowanie, pamiętać historię zakupów czy miasto, w którym najczęściej sprawdzamy pogodę, a nawet dobierać treść docierających do nas artykułów i reklam zgodnie z naszymi preferencjami. Trzeba przy tym zaznaczyć, że pliki cookies nie są szkodliwe dla naszego komputera ani zawartych na jego dyskach danych. 

Czy da się zlikwidować lub wyłączyć pliki cookies?

Plików cookies, zwanych "ciasteczkami" nie można zlikwidować, ale Użytkownik sieci może nie zgodzić się na ich zapisywanie na swoim komputerze. Aby to zrobić, należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Trzeba się jednak liczyć z tym, że po ich wyłączeniu niektóre funkcje stron mogą nie działać prawidłowo.

Jak wyłączyć pliki cookies?

Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej) np.:

Do czego nasza strona wykorzystuje pliki cookies?

Używamy plików cookies do:

  1. zarejestrowania sesji użytkownika (logowanie na stronę internetową) oraz jej utrzymania po wylogowaniu,
  2. tworzenia statystyk, które pozwalają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze strony internetowej, co umożliwia jej ciągłe ulepszanie,
  3. dostosowania zawartości strony internetowej serwisu do preferencji użytkownika.

Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies zapisywały się na Twoim komputerze, zmień ustawienia dotyczące tych plików w swojej przeglądarce.