Szanowni Państwo,
Zdajemy sobie sprawę, że nowy przedmiot Edukacja zdrowotna budzi wiele pytań i wątpliwości. Chciałybyśmy jednak uspokoić i przekonać Państwa, że udział dzieci w tych zajęciach to ważna inwestycja w ich zdrowie i bezpieczeństwo.
Podstawa programowa jasno wskazuje, że celem przedmiotu jest:
- kształtowanie zdrowego stylu życia (odżywianie, aktywność, higiena, sen),
- uczenie profilaktyki wobec zagrożeń takich jak uzależnienia, nadużywanie Internetu czy zachowania ryzykowne,
- troska o zdrowie psychiczne i dobre relacje z innymi,
- przygotowanie do odpowiedzialnego dbania o własne bezpieczeństwo, w tym znajomość zasad pierwszej pomocy.
Pragniemy podkreślić, że zajęcia nie mają na celu naruszania wartości rodzinnych ani promowania ideologii. Ich treści są oparte na wiedzy naukowej i służą wyłącznie temu, by młodzi ludzie byli świadomi zagrożeń, umieli się chronić i dokonywać odpowiedzialnych wyborów. Szkoła nie zastępuje rodziny – jedynie wspiera ją w procesie wychowania, dając uczniom rzetelne informacje i umiejętności potrzebne w codziennym życiu.
Wiemy, że niektórzy obawiają się „demoralizacji, deprawacji i seksualizacji dzieci” czy podważania roli rodziców. Zapewniamy, że Edukacja zdrowotna kładzie nacisk na poszanowanie godności człowieka, odpowiedzialność i świadome decyzje. To, co dzieci usłyszą na tych zajęciach, ma chronić je przed realnymi zagrożeniami i uczyć dbania o siebie – a nie osłabiać wartości wyniesionych z domu.
Zachęcamy, by przed podjęciem ostatecznej decyzji zapoznali się Państwo z zakresem tematycznym zajęć – szczegółowy program oraz podstawa programowa znajdzie się w linku poniżej. Dzięki temu łatwiej będzie oddzielić fakty od medialnych uproszczeń.
Jeśli jakieś treści szczególnie budzą Państwa wątpliwości, serdecznie zachęcamy do bezpośredniego kontaktu – chętnie odpowiemy na pytania i wyjaśnimy wszelkie niejasności.
Nauczyciele EZ
Agata Wons-Wiecha, Patrycja Pryszcz
Tematyka zajęć dla klas 4-8 >>> ZOBACZ
(kl. 4 str. 7-38,
kl. 5 str. 43-80,
kl. 6 str. 85-11,
kl. 7 str. 117-141,
kl. 8 str. 146-158)
Podstawa programowa >>> ZOBACZ