Dogoterapia
19 czerwca w naszej szkole po raz pierwszy odbyły się zajęcia z dogoterapii. Podstawowym celem tego typu zajęć jest wszechstronny rozwój dzieci. Zaproszone psy Jacob, Krzysiu i Brawo byli bardzo aktywnymi terapeutami. Uczniowie dzielnie przełamywali bariery niepewności, obawy przed kontaktem z psem. Prowadząca zajęcia p. Agnieszka Adamiec wyjaśniła uczniom jak należy podchodzić do psa, w których miejscach ciała zwierzaczka można go głaskać, w jaki sposób należy karmić go smakołykami. Jaką postawę przyjmuję pies agresywny i co należy wtedy zrobić. Zaprezentowała wraz z towarzyszami szereg sztuczek, w których dzieci brały aktywny udział. Uczniowie poznali zachowania oraz gesty, jakich nie wolno używać wobec psów, dowiedzieli się czym jest dogoterapia, z jakimi osobami pracują takie psy oraz jak wiele znaczą w życiu ludzi z niepełnosprawnościami.
Joanna Kowolik
Wycieczka rowerowa kl. 6 po Gminie Zębowice
19 czerwca wzięliśmy udział w niezwykle ciekawej wycieczce rowerowej. Przejechaliśmy 23 km trasą Zębowice – Kadłub Wolny – Prusków – Radawka – Radawie – Zębowice.
- Wycieczkę rozpoczęliśmy od pokonania trasy zgodnie z Questem (grą terenową) „Kadłub Wolny, czyli wolność w feudalnych czasach” opracowanym przez LGD „Kraina Dinozaurów”, poznanie historii zębowickiej parafii, pałacu oraz wykupu mieszkańców Kadłuba Wielkiego z poddaństwa w 1605 roku.
- W Zębowicach zobaczyliśmy też dawną stację kolejową, poznaliśmy krótką historię budowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Kluczbork.
- W Radawce dojechaliśmy na Pole Legnickie, gdzie poznaliśmy historie powstania tego miejsca, zjedliśmy drugie śniadanie i pyszne ciasto upieczone przez mamy.
- Podjechaliśmy pod miejsce w lesie, gdzie jest pomnik, ostatniego zastrzelonego w 1929 r. przez leśniczego z Kosic, wilka w tych lasach.
- W Radawiu zwiedzaliśmy zabytkowy kościół pw. Podwyższenia Krzyża Św.
- Wycieczkę zakończyliśmy nad stawem w Zębowicach i pizzą.
Dziękujemy bardzo panu Gerardowi Wonsowi, który był naszym przewodnikiem podczas naszej wycieczki i wszystkim rodzicom, którzy brali udział w wycieczce oraz tym, którzy pomagali w jej organizacji. 😊
Grażyna Kostorz
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Kreatywna przygoda
Uczniowie klas czwartych odkrywali tajemnice życia w wodzie i na lądzie realizując projekt przyrodniczy. Działając w grupach przygotowywali makietę wybranego ekosystemu np. lasu, łąki, pola uprawnego czy jeziora. Praca w grupie daje wymierne efekty, oprócz nabywania nowych umiejętności przyrodniczych, uczniowie pracując razem, świetnie się bawią i nawiązują nowe relacje. Wspólne wykonywanie zadań to również wzajemne wsparcie w trudnościach, umiejętność słuchania siebie nawzajem i okazja do poznawania się. To buduje poczucie wspólnoty. Praca w zespole budzi poczucie odpowiedzialności - każda osoba bierze na siebie odpowiedzialność za efekty pracy i za pozostałych członków zespołu, a to rodzi zaangażowanie. Ten typ pracy to nauka rozwiązywania konfliktów, która wymaga poprawnej komunikacji między członkami zespołu. Dzieci rozwijają kreatywność - to właśnie w grupie, z połączenia różnych talentów, umiejętności, wiedzy i doświadczeń, rodzą się najbardziej oryginalne pomysły. Uczniowie z ogromnym zapałem wykonywali makiety i równie odpowiedzialnie podeszli do prezentacji na forum klasy efektów swojej pracy.
Małgorzata Szura
Link do prezentacji >>> KLIKNIJ
Bezpiecznie na wsi
Gratulacje dla Anastazji Kuli z klasy IV a, która zdobyła wyróżnienie na etapie wojewódzkim IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Rymowankę, Bezpiecznie na wsi mamy, niebezpiecznych substancji unikamy, pod Patronatem Honorowym Ministra Edukacji i Nauki. 14 czerwca 2023r. wyróżnieni autorzy rymowanek, a wśród nich Anastazja, odebrali dyplomy i nagrody.
W konkursie mogły wziąć udział dzieci urodzone w latach 2009- 2012, których przynajmniej jeden rodzic/opiekun prawny podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników. Zadanie polegało na ułożeniu rymowanki popularyzującej wiedzę na temat właściwego magazynowania i stosowania w gospodarstwie rolnym szkodliwych substancji np. środków ochrony roślin, nawozów, paliw, itp. oraz zasad ochrony środowiska naturalnego.
Barbara Puchała
"Jak nie czytam, jak czytam" - Podsumowanie akcji bibliotecznej
"Jak nie czytam, jak czytam" >>> KLIKNIJ
Wycieczka klas czwartych do Juraparku w Krasiejowie
Dnia 07.06.2023 r. klasy czwarte udały się na niezapomnianą wycieczkę do JuraParku w Krasiejowie. Piękna pogoda i doskonałe humory uczniów zapowiadały przeżycie prawdziwej, fascynującej przygody w królestwie dinozaurów.
Swoją wyprawę rozpoczęliśmy od przejazdu Tunelem Czasu, gdzie odbyliśmy podróż przez miliardy lat istnienia Wszechświata oraz poznaliśmy kolejne etapy kształtowania się Ziemi. Następnie udaliśmy się w trasę, gdzie stanęliśmy oko w oko z groźnymi dinozaurami. Po drodze odwiedziliśmy Pawilon Paleontologiczny, w którym mogliśmy poczuć się, jak odkrywcy i dowiedzieć się, na czym polega praca paleontologów. Wielu emocji dostarczyła nam wizyta w Prehistorycznym Oceanarium, w którym przenieśliśmy się w świat podwodnego życia ogromnych gadów, żyjących na Ziemi tysiące lat temu. Na zakończenie przygody z dinozaurami mogliśmy oddać się beztroskiej zabawie w Parku Rozrywki znajdującym się w JuraParku, zjeść posiłek oraz kupić pamiątki.
Niesamowite wrażenia z wycieczki na pewno długo pozostaną w naszej pamięci. Dziękujemy za opiekę p. Beacie Klyszcz, p. Anecie Miozga, p. Ewelinie Sikorze oraz mamom: p. Małgorzacie Zylla oraz p. Dominice Urbanek.
Ewelina Sikora
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Diecezjalny Konkurs Wiedzy Biblijnej Żak 2023
2 czerwca 2023r. odbyło się podsumowanie Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej Żak 2023 "Wierzę w Kościół Chrystusowy". Spośród 1220 uczniów, którzy wzięli udział w konkursie dwie uczennice naszej szkoły zostały finalistkami: Julia Dylka i Maja Wodarczyk. Dodatkowo Maja Wodarczyk została laureatką.
Gratulujemy!
Stanisław Kozłowski
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Wycieczka klas trzecich i czwartych do Krakowa i Wiosek Świata
Są w Polsce takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski, ostoja kultury i sztuki. Kraków, który przywitał nas serdecznie mnogością zabytków, niezwykłym klimatem. Rynek Główny zaprezentował nam perłę renesansu polskiego – Sukiennice, w których mieszą się liczne kramy z różnorodnymi pamiątkami, dziełami rzemiosła artystycznego i biżuterią. Na Rynku wysłuchaliśmy hejnału z wieży Mariackiej, odnaleźliśmy okazały pomnik Adama Mickiewicza, Ratusz, Bramę Floriańską , Barbakan, Zamek Królewski na Wawelu, starą jamę smoka wawelskiego oraz współczesnego ziejącego ogniem smoka wawelskiego. Dowiedzieliśmy się także więcej o Janie Pawle II oraz o krakowskich gołębiach. Po posiłku udaliśmy się do Parku Edukacji Globalnej „Wioski Świata”. Nasza podróż rozpoczęła się w Afryce, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić ghańską wioskę. Następnie udaliśmy się do Arktycznej Krainy, gdzie mogliśmy podziwiać wnętrze igloo. Zwiedzając, przekonaliśmy się, jak wygląda jurta mongolska, obejrzeliśmy charakterystyczne przedmioty dla tego regionu, a także niepowtarzalne wnętrze mongolskiego namiotu. Kolejnym etapem naszej podróży była wioska Indian, do której szliśmy po czerwonej ziemi. Ostatnim krajem, który zwiedziliśmy było Peru. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda andyjska chata oraz w jakich warunkach mieszkają i uczą się biedne dzieci z Peru. Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń.
Dziękuję pani Beacie Klyszcz, pani Gabrieli Zając oraz mamie Oliwera pani Emilii Kiwus za zaangażowanie i opiekę nad uczniami.
Marzena Dudkiewicz
Zobacz galerię zdjęć >>> ZOBACZ
Uczniowie zębowickiej podstawówki są sprawni jak żołnierze
Dzień Dziecka w szkole co roku jest celebrowany na różnorakie sposoby, jednak tegoroczne obchody zapewne na długo zapiszą się w pamięci uczniów, a wszystko to dzięki projektowi pt. Sprawni jak żołnierze przygotowanym przez nauczycieli pod kierunkiem pani Iwony Grabowskiej. Grupa wolontariuszy pn. Grabka i przyjaciele opracowała i zaplanowała działania w zakresie popularyzacji historii, postaw patriotycznych oraz szeroko pojętej aktywności proobronnej. Pomysł został zaakceptowany przez kapitułę oceniającą, a potem w wyniku głosowania uzyskał granty w wysokości 4500 zł z Ogólnopolskiego Programu „Pro defensione, pro historia - wspieramy oddolne inicjatywy historyczne, patriotyczne i proobronne dla Polski - II edycja na lata 2022-23” finansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Społecznych NOWEFIO na lata 2021-30. Formalnym organizatorem wszystkich działań jest Pomorskie Stowarzyszenie Aktywności Terenowej z siedzibą w Gdyni, które pełni rolę patrona dla grup nieformalnych.
Pozyskane środki zaplanowano do wydatkowania właśnie na działania proobronne, czyli sportowe, a zwłaszcza sprawnościowe. Dzięki temu wsparciu można było zamówić dla dzieci dmuchane zjeżdżalnie, tory przeszkód, strzelnicę łuczniczą i paintballową. Nie byłoby również Dnia Dziecka bez prezentów, więc i o to zadbano, kupując dla wszystkich smycze, które nie tylko będą przypominały uczniom o tym wydarzeniu, ale zapewne długo im posłużą.
Ogromną radością i niesamowitą atrakcją była wizyta żołnierzy na czele z kierownikiem sekcji wychowawczej mjr. Pawłem Gajkiem z zaprzyjaźnionej Jednostki Wojskowej nr 2286 z Opola pod dowództwem płk. Dariusza Pawelca. To z nich uczniowie chcą brać przykład. Stoją na straży naszego bezpieczeństwa i są dla nas prawdziwymi bohaterami, zarówno pod względem odwagi, umiejętności, jak i sprawności. Żołnierze przyjechali do Zębowic, aby zabezpieczyć to przedsięwzięcie, ale też w celach promocyjnych. Pokazali swój ekwipunek, przekrój broni, jaką się posługują, a nawet przygotowali treningową strzelnicę laserową, z której mogli skorzystać starsi uczniowie. Dzieci zostały obdarowane przez żołnierzy różnymi gadżetami, typu: odblaski, plany zajęć, smycze. Niespodzianką był również wojskowy wóz gaśniczo-pożarniczy, który zaprezentował się w działaniach podczas rozcinania wraku samochodu, gaszenia pożaru oraz udzielania pomocy poszkodowanym. Woda okazała się największą frajdą, niestety dzieci miały trochę mokrą odzież, ale przy tak wysokiej temperaturze nikomu nie stała się krzywda. Dziękujemy władzom Gminy Zębowice za wsparcie w zorganizowaniu wizyty żołnierzy.
Rada rodziców z kolei zadbała o podniebienie świętujących. Dzieci zostały uraczone lodami w pobliskiej lodziarni „Kotarski” oraz napojami, co przy tej aurze było doskonałym pomysłem.
Dzień Dziecka to najpiękniejszy dzień w roku, wtedy to wszyscy dorośli skupiają się na tym, aby każde dziecko, małe czy duże było uśmiechnięte. Cudownie by było, aby móc zatrzymać ten uśmiech i szczęście na cały rok.
Iwona Grabowska
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Egzamin Ósmoklasisty 2023
W dniach 23- 25 maja 2023 r. uczniowie klas VIII a i VIII b PSP w Zębowicach przystąpili do ogólnopolskiego egzaminu ósmoklasisty. W trzech kolejnych dniach rozwiązywali arkusze z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Nad prawidłowym przebiegiem zmagań czuwały powołane przez dyrekcję szkoły komisje oraz obserwator reprezentujący Urząd Gminy w Zębowicach.
Egzamin z języka polskiego rozpoczął się we wtorek o godz. 9.00 i trwał 120 minut. Zdający mieli do rozwiązania arkusz składający się z dwóch części. Pierwsza koncentrowała się wokół dwóch fragmentów tekstu, literackiego oraz nieliterackiego, natomiast w drugiej należało wykonać pracę pisemną – do wyboru rozprawkę lub opowiadanie. Uczniowie byli bardzo zadowoleni, gdyż przyszło im się zmierzyć z „Balladyną”, która jest ulubioną lekturą większości zdających. Nie brakowało jednak głosów, że niektóre pytania były podchwytliwe.
W środę młodzież szkolna zdawała nieco krótszy, bo trwający 100 minut, egzamin z matematyki. Uczniowie mieli okazję przetestować swoje umiejętności w zakresie geometrii, równań algebraicznych, procentów, statystyki i wielu innych obszarów. Opinie na temat poziomu trudności zadań były podzielone- jedni uważali je za bardzo trudne, inni natomiast za łatwe.
Ostatniego dnia w czasie 90 minut trzeba było napisać po angielsku e-mail i opisać spotkanie z dawno niewidzianym kolegą, który po latach powrócił do Polski. Pojawiły się także zadania dotyczące słuchania i poprawności językowej. Ósmoklasiści zdradzili, że w arkuszu była nawet postać Kanyego Westa.
W tym roku ósmą klasę kończą piętnastolatkowie oraz uczniowie urodzeni w 2009 roku, czyli jedyny rocznik, który obowiązkowo rozpoczynał naukę w szkole podstawowej w wieku 6 lat. Oznacza to, że do egzaminu ósmoklasisty przystąpili nawet 13-latkowie.
Wszystkim zdającym życzymy wysokich wyników i dostania się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej!
Barbara Puchałą