WYCIECZKA DO ZACZAROWANEGO ŚWIATA
6 grudnia2019r. klasy IIa i IV wyjechały do Zaczarowanego Świata (RZPWE) w Opolu w ramach projektu „Sztuczna Inteligencja I – programowanie w szkołach Opolskiego NUTS-3”.
Uczniowie podzieleni na trzy grupy wykonywali różne zadania:, poznawali właściwości powietrza poprzez zabawę z wykorzystaniem balonów, suszarki do włosów, strzykawek itp., uczyli się z korzystania z mikroskopów Były też zajęcia z ekologii - dbanie o nasze środowisko poprzez wykorzystanie naturalnych źródeł energii. Było dużo dobrej zabawy i śmiechu oraz oczywiście nauki.
Więcej zdjęć >>> TUTAJ
Christmas, Christmas, Christmas!
Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Co roku starannie przygotowujemy się do tych długo wyczekiwanych spotkań rodzinnych przy pięknie udekorowanym stole wigilijnym. Robimy zakupy, ubieramy choinkę, pieczemy ciasta, myślimy o prezentach dla najbliższych.
Jednym z elementów przedświątecznej krzątaniny jest tradycja wysyłania kartek z życzeniami świątecznymi do rodziny i przyjaciół. Tradycja ta jest powszechna nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach w Europie i poza nią. Teraz, gdy mamy przyjaciół na całym świecie, umiejętność składania życzeń w obcym języku może okazać się bardzo cenna. Dlatego też, uczniowie klas piątych naszej szkoły na lekcji języka angielskiego przygotowali piękne kartki świąteczne i napisali na nich życzenia w języku angielskim! Kartki te będą ozdobą szkoły w okresie przedświątecznym.
MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR!!!
Alina Matusz
I miejsce dla zespołu wokalnego "5 Diamanten"
Zespół wokalny "5 Diamanten" zdobył I miejsce w konkursie kolęd, pastorałek i piosenek świątecznych podczas X Święta Piernika w Borkach Wielkich.
W skład zespołu wchodzą piątoklasistki: Ania Niemiec, Emilka Jendrzej, Emilka Zacha, Matylda Wiecha oraz Amelka Sykoś.
Jurorów ujęły wspaniałym wykonaniem piosenki "Macht euch bereit" Rolfa Zuckowskiego. Dziewczęta do konkursu przygotowywała pani Agata Wons- Wiecha.
Oprócz konkursu muzycznego, odbył się też konkurs na najpiękniej wykonane pierniki oraz piernikowe chatki. Na tym polu również odnieśliśmy sukces, gdyż rodziny państwa Anny i Krystiana Jendrzejów oraz Magdaleny i Sebastiana Respondków otrzymały ex aequo I miejsce. Pani Katarzyna Jadach zdobyła III miejsce w kategorii "Piernikowa chata", a wyróżnienie otrzymała pani Małgorzata Obstój.
Galeria zdjęć >>> TUTAJ
Julianna Jendrzej stypendystką programu "Wspieramy najlepszych"
Serdecznie gratulujemy Juliannie Jendrzej z kl. VIII, laureatce stypendium Marszałka Województwa Opolskiego w ramach programu „Wspieramy najlepszych”. Uroczysta gala z udziałem Marszałka Andrzeja Buły odbyła się 27 listopada w Filharmonii Opolskiej.
Julianna jest wspaniałą skrzypaczką, odnoszącą znaczące sukcesy w konkurach muzycznych oraz wzorową uczennicą zarówno na polu edukacyjnym, jak i wychowawczym.
Życzymy wytrwałości w realizacji zamierzonych celów i wielu kolejnych sukcesów.
20 listopada - Dzień Praw Dziecka
Każdy człowiek ma swoje prawa, normy, które go chronią i pozwalają funkcjonować w społeczeństwie, państwie. Prawa mają również dzieci, młodzież czyli wszyscy, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Ważne jest aby każde dziecko znało własne prawa, które pozwolą mu godnie i z szacunkiem żyć.
20 listopada 2019 r. obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Praw Dziecka. W tym dniu wszyscy uczniowie wzięli udział w przygotowanym apelu i ubrali się na niebiesko. Uczniowie z klasy I i V i VI pod opieką pani Marzeny Dudkiewicz i Anny Kozłowskiej przypomnieli najważniejsze informacje dotyczące Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Podczas apelu mogliśmy zobaczyć filmiki, prezentację o prawach dzieci, usłyszeć piosenkę w wykonaniu chórku szkolnego oraz recytację wiersza uczniów klasy pierwszej.
GALERIA ZDJĘĆ >>> tutaj
Wygraliśmy projekt "Turnus Uśmiechu" w Wiśle !!!
Miło jest nam poinformować, że szkoła wygrała kolejny projekt na 12-dniowy turnus edukacyjny w ośrodku Fundacji ING Dzieciom w Wiśle.
40 uczniów będzie mogło połączyć obowiązek nauki szkolnej z aktywnym wypoczynkiem w Górach Beskidzkich.
Nasz program, który przekonał jurorów nosi nazwę: „Jak Karolinka w Wiśle Janicka szukała?” – poszukiwania charakterystycznych cech przyrody, tradycji, kultury i sztuki wiślańskiej jako inspiracji dla rozwoju zainteresowań i wiedzy uczniów.
Eksperymentalnie na języku niemieckim- Rozwijanie kompetencji kluczowych
Do zadań szkoły należy rozwiajnie umiejętności koniecznych do uzyskania kompetencji kluczowych. Parlament Europejski zdefiniował kompetencje, jako „połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji”. W praktyce polega to na umiejętnym stosowaniu posiadanej wiedzy przy wykorzystaniu umiejętności i zdolności.
Do kompetencji kluczowych należy m.in. porozumiewanie się w języku ojczystym, w językach obcych oraz kompetencje naukowe (odnoszą się do zdolności i chęci wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody).
Piątoklasiści na lekcji języka mniejszości narodowej rozwijali nie tylko kompetencje językowe, ale również eksperymentowali z wodą, by lepiej zrozumieć zasady rządzące naturą.
"Experimentieren mit Deutsch" to projekt Instytutu Goethego obejmujący 15 modułów (np. woda, ciało człowieka, powietrze, czas). Uczniowie dokonują obserwacji i wykonują doświadczenia, które wyjaśniają i przybliżają zjawiska otaczającego ich świata. Do dyspozycji mają karty pracy ze słownictwem oraz wskazówkami do przeprowadzenia eksperymentów.
Dzieci mają prawa - Kinder haben Rechte
Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dzieci uczniowie klasy VI w ramach lekcji języka mniejszości narodowej przygotowali plakaty informujące o prawach dzieci.
Prace wykonali: Julia Trocha, Wiktoria Misiewicz, Daniel Górski oraz Dawid Pyka z Marcelem Kojem.
„Bioróżnorodność Opolszczyzny w ujęciu wodnym, czyli H2O dla BIO”
Z wielką radością informujemy, że nasza szkoła została wybrana do realizacji kolejnego projektu systemowego we współpracy z RZPWE w Opolu. Jego cele i zakres działań nawiązują do programu „Bioróżnorodność Opolszczyzny z lotu ptaka”.
Głównym celem projektu jest podniesienie świadomości mieszkańców Opolszczyzny o ochronie bioróżnorodności i kreowanie zachowań proekologicznych.
Założeniem projektu jest generowanie przez nauczycieli „efektu kaskady”, czyli przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenie edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży , które nie brały udziału w projekcie.
Przedmiotem projektu będzie realizacja kampanii informacyjno-edukacyjnych, w które wpisywać się będzie szereg zadań dotyczących ochrony bioróżnorodności ze szczególnym zwróceniem uwagi na ochronę różnorodności biologicznej w aspekcie wodnym.
W skład działań podczas prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych wejdą np. warsztaty dla uczniów i nauczycieli, zielone szkoły/półkolonie powiązane z zajęciami edukacyjnymi, festiwale naukowe, konferencje, spotkania z mieszkańcami.
Działania zostały zaplanowane na dwa lata szkolne 2019/2020 oraz 2020/2021. W realizację zaangażuje się 4 nauczycieli i 45 uczniów.
Pierwsze spotkanie, inaugurujące projekt, odbyło się 15 listopada we Wrocławiu przy udziale dyrektorów 25 szkół opolskich przyjętych do projektu.
11 Listopada - Narodowe Święto Niepodległości
Jak co roku, obchody Narodowego Święta Niepodległości rozpoczęły się pod Pomnikiem Powstańców Śląskich, który znajduje się przed budynkiem szkoły. Tradycyjnie odczytano apel poległych, złożono wiązanki kwiatów i zapalono znicze. Na koniec żołnierze JW 2286 Opole oddali salwę honorową ku czci powstańców walczących o polski Śląsk.
W dalszej części uroczystości zaproszeni goście, rodzice, uczniowie i nauczyciele przeszli do hali sportowej, aby wziąć udział w przedstawieniu przygotowanym przez uczniów klas IIa, IIb i III oraz członków koła teatralnego i czytelniczego z klas V b i VII pod opieką pań: Barbary Puchały, Zofii Laskowskiej i Gabrieli Langosz.
Główna bohaterka spektaklu, Mowa Polska, zabrała widzów w podróż do przeszłości- do roku 1901. Retrospekcja obejmowała wydarzenia związane ze strajkiem szkolnym we Wrześni. Młodzi aktorzy wcielili się w role uczniów sprzed ponad stu lat protestujących przeciw nauce religii w języku zaborców. Niezwykle sugestywnie pokazali, z jaką determinacja dzieci walczyły o to, by móc rozmawiać, uczyć się i modlić w języku polskim. Nie były w tej walce osamotnione- wspierali je rodzice oraz pisarze: Maria Konopnicka, Bolesław Prus i Henryk Sienkiewicz.
Występ wzbogaciły i ubarwiły wspaniałe popisy wokalno- taneczne najmłodszych aktorów . Piosenki odnosiły się do naszych symboli narodowych, mówiły o tym, że ich miejsce jest w sercach wszystkich Polaków, niezależnie od okoliczności.
Inscenizacja przypomniała, jak wielką rolę w drodze do niepodległości odegrali ludzie pielęgnujący język polski i przekazujący mowę ojców kolejnym pokoleniom. Uświadomiła także, że czasem zapominamy o tym, że trzeba ja pielęgnować i dbać o jej piękno również we współczesnej, wolnej Polsce.
Więcej zdjęć >>>> tutaj