27 lutego 2105 roku na długo pozostanie w pamięci 55 – osobowej grupie pierwszo i szóstoklasistów naszej szkoły podstawowej. Tego dnia bowiem zajęcia lekcyjne przeniosły ich nie tylko z Zębowic do Parku Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie, ale również - dzięki wirtualnej podróży w czasie - do prehistorycznych dziejów naszej planety. Wszystko to dzięki projektowi Fascynujący Świat Nauki i Technologii realizowanemu przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu w naszej szkole już drugi rok.
Wcielając się w temponautów, czyli podróżników w czasie, odkrywali tajemnice związane z dziejami człowieka mając na nosie „ czarodziejskie okulary 3D ” lub na głowie hełmy, które spełniały rolę przewodnika po przeszłości . Wszyscy podróżowali w czasie realizując podczas zajęć treści obejmujące trzy tematy: „ Jak staliśmy się ludźmi?”, „ Świadectwa ewolucji” i „ Tajemnice nauki”.
W ramach pierwszego tematu uczniowie poznali etapy ewolucji człowieka i dowiedzieli czym różnią się ludzie od małp i zwierząt. Uczestnicy stali się częścią ekspedycji naukowej, która miała poznać przeszłość gatunku ludzkiego. Każdy temponauta w trakcie wędrówki dzięki wehikułowi czasu i przez prehistoryczne światy zaglądał do „okien prehistorii”. Okna te podzielone były tematycznie: „Zagłada wielkich dinozaurów”, „Początki dwunożności”, „Zejście z drzew”, „Pierwsza rodzina”, „Zabójcy i ofiary”, ”Pierwsza miłość”, „Konkurencja”, „Karły”, „Giganci”, „Łowcy mamutów”, „Pierwszy pogrzeb”, „Początki sztuki”, „Epoka kamienia”, „Epoka żelaza” oraz „Cywilizacja Ognia i krzemu”. Uczniowie dowiedzieli się kiedy powstały ssaki i dlaczego zaczęły panować na Ziemi.
W ramach drugiego tematu nasi „początkujący naukowcy” odkryli jak zdobywa się wiedzę o przeszłości oraz jakie znamy źródła wiedzy o niej. Uczniowie przeszli do Preparatorni, gdzie zobaczyli wystawy dotyczące dowodów archeologicznych, etnicznych i kulturowych.
Trzeci temat realizowany był w prehistorycznym Oceanarium. Uczestnicy poznali tam odpowiedzi na wiele pytań, m. in.: Czy zwierzęta rekonstruuje się podobnie jak ludzi? Przede wszystkim jednak widzieli prehistoryczne zwierzęta morskie i inne morskie organizmami. Porównywali faunę współczesną i kopalną oraz animowane rekonstrukcje wielkich wymarłych zwierząt morskich z ich skamieniałymi szczątkami, które oglądali wcześniej w preparatorni. Widzieli z bliska, jak wyglądało podwodne życie tysiące lat temu i odkrywali piękno morskich głębin. Przenieśli się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. Stanęli „oko w oko” z gatunkami, które żyły na Ziemi tysiące lat temu, a do tej pory mogli je obejrzeć jedynie w książkach. A były tam naturalnej wielkości: potężny, mierzący blisko 20 metrów długości Megalodon, rybopodobny Mozazaur, charakterystycznie uzębiony Liopleurodon, czy też obdarzony długą szyją płetwojaszczur Plezjozaur .
Całodzienne zajęcia były wielką atrakcją szczególnie dla najmłodszych, 6 – 7 letnich, temponautów. Trudy podróży w czasie uatrakcyjniły wszystkim smaczne posiłki : śniadanie, obiad i podwieczorek na drogę oraz edukacyjne upominki: książka, skamieniałość, minerał oraz figurka dinozaura, które czekały w autokarze.
Trudy podróży w czasie razem z uczniami ponosili ich opiekunowie: pani Gabriela Zając i panowie: Krzysztof Stellmach i Dariusz Sułek oraz pisząca te słowa Katarzyna Przybyszewska