PSP Zębowice
Biegane dyktando, nie bez powodu zwane też gorącym, bo poza czytaniem ze zrozumieniem, spostrzegawczością i czujnością ortograficzną wymaga dobrej kondycji fizycznej. W zamian dostarcza mnóstwa pozytywnej energii i radości o czym przekonali się uczniowie klas drugich podczas lekcji otwartej na hali sportowej.

Podczas bieganego dyktanda grupy miały za zadanie poprawnie napisać zapamiętany tekst i później go sprawdzić, ale najważniejsza była współpraca i dobra zabawa. Uczniowie podzieleni na grupy, w których jedna osoba pełniła funkcje biegacza (musiała podbiec do tekstu dyktanda zawieszonego na drugim końcu sali i jak najwięcej zapamiętać), druga – pisarza (zapisywała to, co usłyszała od kolegi) - pozostałe osoby pełniły funkcję słuchacza. Oczywiście po pewnym czasie zamieniano się rolami. Okazało się bowiem, że nawet pisanie dyktanda może zmęczyć nie tylko umysłowo. Tekst dyktanda był najeżony słowami z trudnościami ortograficznymi. Okazało się, że nie tak łatwo zapamiętać choć wers, szczególnie gdy należy również brać pod uwagę interpunkcję. Taka metoda powtórzenia treści ortograficznych bardzo spodobała się uczniom.

 

Joanna Kowolik

 

Galeria zdjęć >>> ZOBACZ

 

3 Maja było zakazane we wszystkich zaborach, dopiero po I Wojnie Światowej kiedy Polska odzyskała niepodległość Święto Konstytucji 3 maja zostało wznowione. Podczas II Wojny Światowej w czasie okupacji niemieckiej i radzieckiej Święto zostało zdelegalizowane. Dopiero w 1981 roku władza ludowa zezwoliła na obchody 3-majowe. Od 1989 roku Święto Konstytucji 3 maja – znów jest świętem narodowym.

Co to jest konstytucja?

Konstytucja (z łac. constitutio – ustanowienie) jest aktem prawnym posiadającym najwyższą moc prawną, określa on fundamentalne zasady ustroju politycznego i ekonomicznego państwa, a także wskazuje jaki jest status prawny jednostek żyjących w nim.

Kiedy uchwalono konstytucję w Polsce?

W Polsce konstytucja uchwalona została 3 maja 1791 roku. Konstytucja 3 maja była drugą na Świecie a pierwszą w Europie ustawą regulującą organizację władz, prawa i obowiązki obywateli. Autorami Konstytucji 3 maja byli Król Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki i Hugo Kołłątaj. Nie obeszło się bez przeszkód podczas obrad w trakcie których uchwalono Konstytucję. W czasie obrad Sejmu Czteroletniego wielu posłów, pracujących na zlecenie państw ościennych (Rosji, Prus czy Austrii), sprzeciwiało się powołaniu ustawy

zasadniczej. Okazja nadarzyła się 3 Maja 1791 roku, wówczas wielu przeciwników konstytucji nie powróciło jeszcze z Wielkanocnego urlopu. Po siedmiogodzinnych obradach Sejm zatwierdził konstytucję, a król Stanisław August Poniatowski ją podpisał. Twórcy Konstytucji 3 Maja określili ją jako „ostatnią wolę i testament gasnącej Ojczyzny”.

Chcesz wiedzieć więcej kliknij w poniższy link- https://www.youtube.com/watch?v=GTy_ixII3Qw

 

Kilka ciekawostek dotyczących powstania Konstytucji 3 Maja:

· Konstytucja została uchwalona na Zamku Królewskim w Warszawie.

· Król Stanisław August złożył od razu przysięgę na Ustawę Rządową na ręce biskupa krakowskiego, Feliksa Turskiego.

· Konstytucja wprowadzała trójpodział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

· Ograniczała immunitety prawne oraz przywileje szlachty zagrodowej tzw. gołoty.

· Konstytucja 3 maja znosiła liberum veto, konfederacje, sejm skonfederowany.

· W dniu uchwalenia Konstytucji 3 maja przestała istnieć Rzeczpospolita Obojga Narodów a w jej miejsce została powołana Rzeczpospolita Polska.

· Została zniesiona wolna elekcja.

· Wprowadzono stałą armię, której liczebność miała sięgać 100 tys. żołnierzy.

· Katolicyzm został uznany za religię panującą, zapewniając jednocześnie swobodę wyznań.

· Władza ustawodawcza spoczywała w dwuizbowym parlamencie.

Opracował SU

Prace uczniów z klasy Ib, którzy wzięli udział w ogólnopolskim patriotycznym konkursie plastycznym - #Nasza Flaga PL

     

 

   

Światowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia. Z tej okazji w naszej szkole w klasach 1-3 zorganizowaliśmy ekologiczne lekcje online. Celem akcji było uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody, budzenie poczucia odpowiedzialności za jej stan oraz uświadomienie źródeł zagrożeń dla środowiska naturalnego. Zamiast zbierać śmieci, nauczyliśmy się postępować tak, by ich w ogóle nie było. Prelekcja rozpoczęła się od filmu Pani Edukredki, która w ciekawy i pomysłowy sposób poruszyła tematykę ekologii i recyklingu. Następnie dzieci sprawdzały swoją wiedzę rozwiązując quizy i krzyżówki poprzez użycie platformy Wordwall. Kolejnym działaniem podjętym przez dzieci był udział w projekcie EkoEksperymentarium, który uczy i rozwija dobre praktyki ekologiczne u dzieci. EkoEksperymentarium to mądra gra, która uczy ekologii, pokazuje jak świadomie robić zakupy, sprzątać czy oszczędzać wodę- wszystko w formie gry odzwierciedlającej codzienne czynności. Zwieńczeniem dnia pełnego ekologii było wylosowanie zadania ekologicznego do wykonania przez dzieci oraz przesłanie relacji nauczycielom. Tak też powstały piękne zielniki, węże z butelek, kolaże ekologiczne, plakaty, drzewa wykonane w dowolnych technikach plastycznych. Dzieci sadziły drzewa, rośliny, zakładały grządki warzywne. Wspólnie doszliśmy do jednego wniosku, iż wprowadzanie drobnych zmian i bycie świadomym, sprawia, że możemy zmienić świat na lepsze.

Joanna Kowolik

Galeria zdjęć >>> TUTAJ

               

   



To wyjątkowe święto ma uświadamiać obywatelom na całym świecie, jak ważne jest dbanie o naszą planetę. Każdy z nas jest mieszkańcem Ziemi, zatem każdy z nas powinien czuć się odpowiedzialny za jej stan!

Cała społeczność uczniowska miała w tym dniu akcentowany „Międzynarodowy Dzień Ziemi”, w ramach zajęć przedmiotowych. W szczególny sposób uczniowie klasy 6 „a”, ponieważ w dniu 22 kwietnia 2021 roku, wzięli udział w lekcji poświęconej promowaniu pro środowiskowych postaw w społeczeństwie oraz budowaniu wspólnej odpowiedzialności za naszą planetę.

Uczniowie w ramach obchodów „Dnia Ziemi” obejrzeli projekcję filmu, wysłuchali piosenek i prezentacji nauczyciela. Sami wykazali się kreatywnością podczas pracy w grupach, której celem było określenie sposobów na zminimalizowanie negatywnych skutków rozwoju cywilizacyjnego. Efekty ich prac, można zobaczyć w galerii.

Burza mózgów, wirtualne gry i praca w zespołach pozwoliły wszystkim na ciekawe przeżycie i uczczenie tego wyjątkowego święta.

Zapraszamy do linków, pod którymi dostępny jest film i piosenka, traktujące o naszej planecie i sposobach dbania o nią.

https://www.youtube.com/watch?v=8hlVNsr5aag&list=PL1k8uZ7E2J-Ed4x98W_ogEv-whvB23Ayr&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=Bu-xuwzHMHA&list=PL1k8uZ7E2J-Ed4x98W_ogEv-whvB23Ayr&index=2

Małgorzata Szura

 

   

Muzeum  Śląska  Opolskiego wspólnie z Instytutem Historii Uniwersytetu Opolskiego przygotowały dla młodzieży szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych 45-minutowe zajęcia na temat 100. rocznicy ważnych wydarzeń na Śląsku, do których zaliczamy: marcowy plebiscyt, III powstanie śląskie trwające od maja  do lipca oraz podział regionu, którego  dokonano  w październiku 1921  roku. 

W związku z zaproszeniem do udziału w warsztatach w tej jakże ważnej dla nas tematyce, uczniowie naszej szkoły wezmą udział w zajęciach wg następującego harmonogramu:

 

Harmonogram warsztatów:

czwartek, 22.04

  1. godz. lekcyjna-8.55-9.40- klasa VIb-19 uczniów (Teams-kanał Historia)
  2. godz. lekcyjna-9.50-10.35-klasa IV, V-26 uczniów (Teams-kanał Warsztaty -Powstania)

 

piątek, 23.04

  1. godz. lekcyjna-8.55-9.40-klasa VIII-23 uczniów (Teams – kanał Historia)
  2. godz. lekcyjna-9.50-10.35-klasa VII-29 uczniów (Teams – kanał Historia)
  3. godz. lekcyjna-10.45-11.30-klasa VIa-18 uczniów (Teams – kanał Historia

 W ramach realizowanych tematów związanych życiem i pracą w gospodarstwie na wsi, uczniowie kasy Ib gościli na lekcji zdalnej  właścicielkę gospodarstwa rolnego „Wiejskie przysmaki” z Radawia, panią Ilonę Michalczyk. Gospodyni zapoznała dzieci z ciekawą pracą rolnika i wiejskim gospodarstwem, a przez to kształtowanie szacunku do ciężkiej pracy i otaczającej przyrody, z której można czerpać wiele korzyści. Uczniowie  mogli zobaczyć żywe, młode koźle za ekranem komputera,  dowiedziały się ciekawych rzeczy o hodowli zwierząt  m.in. o ich karmieniu, opiece, pielęgnacji, leczeniu .Właścicielka gospodarstwa opowiedziała jak wyrabia się sery z mleka koziego i pokazała uczniom swoje wyroby. Wspólnie z uczniami obliczyła ile razem jej gospodarstwo liczy zwierząt -dla uciechy dzieci aż 135 zwierząt! Pod koniec lekcji uczniowie zasypywali Panią Ilonę pytaniami i dziękowały za wspaniałą lekcję.

Wychowawca Marzena Dudkiewicz

Szkoła promująca zdrowie Owoce i warzywa w szkole Program Mleko w Szkole Kierunek Muzeum MULTI Sport Centrum Edukacji Obywatelskiej Szkoła Odkrywców Talentów Mistrzowie Matlandii Poczytajmy
© 2024 Publiczna Szkoła Podstawowa w Zębowicach. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki cookies?

Cookies to niewielkie pliki, które są zapisywane na naszych komputerach podczas odwiedzania stron www. Dzięki nim serwisy internetowe mogą np. zapamiętać nasze preferencje i ustawienia, umożliwić logowanie, pamiętać historię zakupów czy miasto, w którym najczęściej sprawdzamy pogodę, a nawet dobierać treść docierających do nas artykułów i reklam zgodnie z naszymi preferencjami. Trzeba przy tym zaznaczyć, że pliki cookies nie są szkodliwe dla naszego komputera ani zawartych na jego dyskach danych. 

Czy da się zlikwidować lub wyłączyć pliki cookies?

Plików cookies, zwanych "ciasteczkami" nie można zlikwidować, ale Użytkownik sieci może nie zgodzić się na ich zapisywanie na swoim komputerze. Aby to zrobić, należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Trzeba się jednak liczyć z tym, że po ich wyłączeniu niektóre funkcje stron mogą nie działać prawidłowo.

Jak wyłączyć pliki cookies?

Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej) np.:

Do czego nasza strona wykorzystuje pliki cookies?

Używamy plików cookies do:

  1. zarejestrowania sesji użytkownika (logowanie na stronę internetową) oraz jej utrzymania po wylogowaniu,
  2. tworzenia statystyk, które pozwalają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze strony internetowej, co umożliwia jej ciągłe ulepszanie,
  3. dostosowania zawartości strony internetowej serwisu do preferencji użytkownika.

Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies zapisywały się na Twoim komputerze, zmień ustawienia dotyczące tych plików w swojej przeglądarce.