Zwyczaje wielkanocne na Śląsku Opolskim - pogadanka dla klasy IVb
Wielkanoc tuż-tuż, dlatego czwartoklasiści udali się w piątek (08.04) do Gminnej Izby Regionalnej, by tam spotkać się z panią Dorotą Wons. Regionalistka opowiedziała uczniom o dawnych i nieco już zapomnianych zwyczajach związanych z Wielkim Postem i Wielkanocą.
Uczniowie dowiedzieli się m.in., dlaczego powinno się połknąć jedną bazię poświęconą w Niedzielę Palmową , czym było palenie żuru w Wielką Środę, co symbolizuje chodzenie z tzw. klekotkami oraz jakie znaczenie miało obrzędowe obmywanie się w rzece w Wielki Piątek.
Czwartoklasiści dyskutowali o tym, jakie potrawy niosą do poświęcenia w Wielką Sobotę i co one symbolizują.
Pani Dorota opowiedziała uczniom o znaczeniu kroszonek, które podczas świąt dawano sobie jako prezenty. Według tradycji znaczenie miał np. kolor jajka. Pokazała swoją kolekcję kroszonek i omówiła różne techniki ich zdobienia.
Agata Wons-Wiecha
Klasa IIb wie co je !
Uczniowie kl.II b wiedzą, jakie jedzenie i jakie produkty są dla nich zdrowe. Aby utrwalić tę wiedzę, wspólnie wykonali plakaty o witaminkach i zdrowym odżywianiu. Przygotowali owocowe i warzywne sałatki oraz zdrowe kanapki. Do posiłku koniecznie woda! Było smacznie, zdrowo i kolorowo.
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Dzień bez plecaka 2022
Dzień bez plecaka to dzień wybrany przez samorząd szkolny, w którym chętni uczniowie oraz nauczyciele przychodzą do szkoły bez toreb i plecaków. Nie jest to jednak jednoznaczne z zostawieniem w domu wszystkich niezbędnych w szkole rzeczy.
Zabawa polega na tym, aby korzystając ze swojej pomysłowości i sprytu czymś ten plecak zastąpić. W tym celu posłużyć może wszystko: walizka, skrzynka na narzędzia, chlebak, sklepowy wózek, a nawet legowisko dla zwierząt. Liczy się kreatywność i fantazja.
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Dzień bez plecaka - 1 kwietnia 2022
Hodowla roślin w kl. IIIb
W czwartek 24.03. uczniowie z klasy 3b podjęli się bardzo odpowiedzialnego zadania. Z pomocą nauczycielki posadzili wiosenne kwiaty oraz wyhodowane wcześniej sadzonki fasoli, do własnoręcznie zrobionych doniczek. Zobowiązali się także do codziennej pielęgnacji swojej roślinki w klasie. Pomysł bardzo spodobał się uczniom, którzy z uśmiechem na twarzach oraz dużym zaangażowaniem sadzili swoje roślinki. Sadzenie kwiatów poprzedził cykl zajęć „Czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć?” podczas których dzieci poszerzały wiadomości na temat niezbędnych warunków do rozwoju roślin.
Uczniowie od klasy pierwszej w okresie przedwiośnia biorą udział w pracach hodowlanych (sianiu i sadzeniu roślin). Dzięki bezpośredniej obserwacji dzieci mają możliwość, poznania cyklu rozwoju roślin. Ponadto uczą się systematycznej pielęgnacji podczas pełnienia codziennych dyżurów.
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Pasowanie pierwszoklasistów na czytelników biblioteki szkolnej
"A książka, miła książka, zawsze będzie z nami
I jak żołnierz na warcie stanie w bibliotece.
Tylko skiniesz, a ona na skrzydłach przyleci
I zacznie ci cudowne opowiadać dzieje…."
Kornel Makuszyński
23 marca w hali sportowej naszej szkoły odbyło się pasowanie pierwszaków na czytelników biblioteki szkolnej. Udział w tej uroczystości wzięli uczniowie klasy pierwszych, drugich i trzecich wraz z wychowawcami. Organizatorem tej imprezy były panie Gabriela Zając oraz Gabriela Langosz, które wraz z uczennicami klasy IV a przygotowały część artystyczną zatytułowaną „Urodziny Kopciuszka”.
Po obejrzeniu inscenizacji uczniowie klas pierwszych złożyli uroczyste przyrzeczenie i zostali pasowani przez p. dyr. M. Stelmach na czytelników biblioteki szkolnej. Na zakończenie uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz zakładki
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
21 marca 2022- Powitanie wiosny w kl. 4-8
W poniedziałek, 21 marca 2022r., uczniowie starszych klas spotkali się na hali sportowej, aby podczas dwugodzinnych „wagarów” cieszyć się z nadejścia wiosny.
Spotkanie rozpoczął przemarsz MARZANN, które w rytm piosenki „Wiosna, ach to ty” zaprezentowały się zebranym i jury. Ich starania zostały docenione i nagrodzone. Pierwsze miejsce przyznano klasie IVb, drugie- klasie VIa, a trzecie- klasie VIII. Laureatki otrzymały dyplomy oraz kupony na niepytanie dla swoich klas.
W dalszej części odbyło się wiosenne wietrzenie głowy, czyli konkurs sprawdzający sprawności manualne, refleks, umiejętność logicznego myślenia i znajomość przysłów. W tej konkurencji trudno było wskazać zwycięski oddział, gdyż uczniowie pracowali w 4 drużynach, składających się z przedstawicieli wszystkich klas.
Następnie przyszedł czas na zmagania sportowe. Dziesięcioosobowe drużyny zacięcie walczyły o pierwsze miejsce, próbując wyprzedzić rywali podczas kolejnych wyścigów rzędów. Polskich uczniów wspierali koledzy z Ukrainy- Światosław startował z klasą IVa, a Daniel z klasą VIIb.
Na koniec rozbawieni starszacy odtańczyli Taniec Belgijski, po czym wrócili do klas by z zapałem przystąpić do lekcji.
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
21 marca 2022- Powitanie wiosny w kl. 1-3
Na pewno każdemu z nas zdarzyło się pożegnać zimę w towarzystwie Marzanny. Nie chcemy negować roli słowiańskich tradycji w naszej kulturze, jednak podpalanie, czy topienie kukły i pozostawianie jej na miejscu tego obrzędu, ma negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Tego słonecznego dnia odbył się przemarsz ulicami Zębowic. Grupa szkolniaków trzymała w dłoniach własnoręcznie wykonane kolorowe motyle, żabki i kwiaty i dzielnie maszerowała barwnym korowodem, śpiewając wiosenne piosenki i obserwując otaczającą nas przyrodę.
Po powrocie do szkoły, bawiliśmy się na wiosennym aerobiku przy muzyce , po czym dzieci wzięły udział w quizie dotyczącym wiosny. W całej szkole panowała wesoła oraz wiosenna atmosfera.
Galeria zdjęć >>> ZOBACZ
Międzynarodowy Konkurs Matematyczny KANGUR
W dniu 17 marca 2022 roku odbył się w naszej szkole konkurs matematyczny KANGUR. W tym roku w konkursie wzięło udział 48 uczniów naszej szkoły. Każdy uczestnik otrzymał upominek – zabawkę logiczną.
Konkurs ten jest rozgrywany w sześciu kategoriach wiekowych i ma charakter jednorazowego testu.
Żaczek klasy 2 szkół podstawowych;
Maluch klasy 3 i 4 szkół podstawowych;
Beniamin klasy 5 i 6 szkół podstawowych;
Kadet klasy 7 i 8 szkół podstawowych;
Junior klasy I i II liceów i techników, szkoły branżowe I stopnia;
Student klasy III liceów i techników, III liceów 3-letnich oraz III i IV techników 4-letnich, szkoły branżowe II stopnia.
Zadania oraz termin są ustalane przez władze stowarzyszenia Kangourou Sans Frontie`res z Francji.
Na rozwiązanie testu przeznaczone jest 75 minut. Do każdego zadania dołączonych jest 5 odpowiedzi, z których dokładnie jedna jest poprawna. Za brak odpowiedzi uczestnik otrzymuje zero punktów, natomiast za odpowiedź błędną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, otrzymuje punkty ujemne w liczbie 25% przewidzianych za dane zadanie. Uczeń uczestniczący w Konkursie w kategorii Żaczek otrzymuje w chwili rozpoczęcia Konkursu 21 punktów - maksymalnie może więc uzyskać 105 punktów; w kategorii Maluch 24 punkty - maksymalnie może uzyskać 120 punktów; w pozostałych kategoriach 30 punktów - maksymalnie może uzyskać 150 punktów.
Wspólna dla wszystkich krajów data konkursu oraz te same zestawy pytań dla poszczególnych poziomów podnoszą atrakcyjność konkursu.
Z niecierpliwością czekamy na wyniki. Czas oczekiwania – około 5 tygodni.
21 marca - Dzień Kolorowej Skarpetki
21 marca przypada Światowy Dzień Zespołu Downa. Ta data nie jest przypadkowa i nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów.
W tym dniu wszyscy okazujemy naszą solidarność z osobami z trisomią 21. Włączamy się w akcje społeczne pokazujące akceptację i zrozumienie. Dajemy osobom z zespołem Downa i ich bliskim czytelny znak naszego zainteresowania i aprobaty. Drobne gesty mają znaczenie, mogą przysłużyć się niwelowaniu barier i przezwyciężaniu krzywdzących stereotypów.
Niech 21 marca będzie świętem radosnym, a życie osób z zespołem Downa dobre, barwne i satysfakcjonujące, by nie brakowało w nim powodów do radości.